Hyvä tietää
Apple-vinkit ja vihjeet
Blogi

Find My iPhone: Mikä, miksi ja miten?

22.4.2016

Kun tuot iPhonesi tai iPadisi meille huoltoon, sinua erittäin todennäköisesti pyydetään tiskillä kytkemään laitteesi Find My iPhone -toiminto pois päältä. Kerromme tässä artikkelissa mikä “Find My iPhone” on, miten sitä käytetään ja miksi sen toiminnan ymmärtäminen on tärkeää huollon onnistumisen kannalta, mutta etenkin mahdollisessa laitteesi varkaus- tai katoamistapauksessa sen sisältämän henkilökohtaisen datan turvallisuuden kannalta.

Puhelimia ja pädejä varastetaan ja kadotetaan päivittäin, mutta onneksi Apple on rakentanut iOS-käyttöjärjestelmäänsä tehokkaat työkalut, joilla kadonnutta laitetta voi jäljittää, lukita sen luvattomissa käsissä käyttökelvottomaksi tai jopa tyhjentää siitä oman sisältösi. Mikäli laitteella on verkkoyhteys ja virrat päällä, kaiken tämän voit tehdä vaikkapa kotisohvaltasi käsin.

Ennen kuin puhelimesi katoaa tai varastetaan

Kasvussa olleiden iPhone-varkauksien hillitsemiseksi Apple otti muutama vuosi sitten jo iOS 7:ssä käyttöön niin sanotun Aktivointilukituksen, joka tekee laitteesta käyttökelvottoman ilman sen omistajan Apple ID -tunnusta ja -salasanaa. Edes laitteen täydellinen tyhjentäminen ja tehdasasetuksiin palauttaminen ei poista lukitusta, eli varas ei saa otettua laitetta käyttöön myöskään omilla tunnuksillaan. Aktivointilukitus menee automaattisesti päälle aina kun Find My iPhone -toiminto otetaan käyttöön, joka puolestaan menee automaattisesti päälle aina kun uusi iPhone otetaan käyttöön ja kirjaudut siihen Apple ID -tunnuksellasi. Find My iPhone menee päälle myös siinä tapauksessa kun jo joskus aikaisemmin käyttöön otetusta laitteesta kirjaudutaan iCloudiin ensimmäistä kertaa.

IMG_0870-235x300
IMG_0873

Asetuksen voi tarkistaa valikoista: Asetukset (Settings) > iCloud > Etsi iPhoneni (Find My iPhone). Toiminto on päällä mikäli “vipu” on vihreällä. Samalla kannattaa kytkeä päälle Lähetä viimeisin sijainti -asetus (Send Last Location), joka nimensä mukaisesti lähettää puhelimen viimeisimmän sijainnin Applelle ennen kuin akku loppuu. Ominaisuuden saa käyttöön kirjautumalla iOS-laitteella Etsi iPhone -appiin, jolloin sinulle ehdotetaan toiminnon käyttöönottoa.

Find My iPhone -toiminnon (jatkossa lyhennetty “FMI”) lisäksi, puhelimesta tai pädistä kannattaa kytkeä päälle myös pääsykoodi, sekä sormenjälkitunnistus, mikäli laite ominaisuutta vain tukee. Sormenjäljellä ja/tai pääsykoodilla suojattu laite säilyttää salaisuutensa myös vääriin käsiin jouduttuaan. Ilman näitä lukituksia kaikki laitteen sisältämät tiedot (kuvat, yhteystiedot, viestit, luottokorttitiedot, jne) ovat käytännössä kenen tahansa ohikulkijan nähtävissä.

Mitä tehdä kun puhelimesi on varastettu tai katoaa?

Ensimmäinen toimenpide on kirjautua omilla Apple ID -tunnuksillasi Find My iPhone -appiin jollain toisella iOS-laitteella tai tietokoneelta heti, kun huomaat että laitteesi on varastettu tai kadonnut. Mikäli laitteessasi on virrat päällä ja wifi- tai mobiiliverkkoyhteys, näkyy palvelun kautta sen arvioitu sijainti kartalla. Mikäli laite on sammutettu, siitä on loppunut akku tai sillä ei ole verkkoyhteyttä, näkyy laitteen viimeisin sijainti kartalla 24 tuntia. Tämän jälkeen sijaintia ei enää näytetä ennen kuin laitteeseen kytketään uudelleen virrat ja/tai se saa uudelleen verkkoyhteyden

Aktivoi Kadonnut-tila (Lost Mode)

Kadonneen laitteen sijainnin selvittämisen lisäksi icloud.com-palvelussa ja/tai Find My iPhone -appilla, voi sen myös lukita aktivoimalla Kadonnut-tilan. Kadonnut-tilassa laite lukitaan pääsykoodilla. Mikäli sinulla ei ollut pääsykoodia määriteltynä kun puhelin katosi, on pääsykoodin asettaminen edellytyksenä Kadonnut-tilan aktivoimiselle. Kadonnut-tila aktivoidaan seuraavasti.

Screenshot-2016-04-22-13.44.03

1. Mene tietokoneella osoitteeseen icloud.com/#find tai kirjaudu Etsi iPhone -appiin (Find iPhone) toiselta iOS-laitteelta omalla Apple ID -tunnuksellasi.

2. Klikkaa nettiselaimessa “Kaikki laitteet” (All Devices) ja valitse listasta kadonnut laite. Käyttäessäsi iOS-laitetta, selaa avautuvaa listaa ja napauta kadonnutta laitetta.

3. Selaimessa laitteelle tehtävissä olevat toimenpiteet ovat “Soita ääni” (Play Sound)“Kadonnut-tila” (Lost Mode) ja “Tyhjennä iPhone/iPad” (Erase iPhone). iOS-laitteessa saat samat valinnat näkyviin napauttamalla ensin näytön alalaidasta “Toiminnot” (Actions).

4. Jos kadonneessa laitteessa ei ollut pääsykoodin kysely päällä, on se kytkettävä päälle viimeistään nyt. Määritä siis nyt pääsykoodi, jota ilman kadonnut tai varastettu laite on väärissä käsissä lukittu ja käytännössä käyttökelvoton. Merkitse asettamasi pääsykoodi itsellesi muistiin.

5. Seuraavaksi sinua pyydetään antamaan puhelinnumero, josta sinut voidaan tavoittaa. Tämän vaiheen voi halutessaan myös ohittaa painamalla suoraan “Seuraava” (Next).

6. Kirjoita nyt viesti, joka näytetään lukitun laitteen näytöllä, kuten esimerkiksi sähköpostiosoitteesi tai ilmoitus löytöpalkkiosta.

7. Valitse “Valmis” (Done) Kadonnut-tilan aktivoimiseksi. Kadonnut laite on nyt lukittu joko sen alkuperäisellä pääsykoodilla, tai koodilla jonka määrittelit Kadonnut-tilan aktivoimisen yhteydessä. Jos laite on verkkoyhteyden ulkopuolella, saat sähköposti-ilmoituksen mikäli se myöhemmin saa uudelleen internet-yhteyden, jolloin sen sijaintia voi jälleen seurata.

Kadonnut-tilassa laitteen näytöllä näytetään vain kohdassa viisi antamasi yhteyspuhelinnumero, sekä kohdassa kuusi määrittelemäsi viesti. Jos kyseessä on iPhone jossa on SIM-kortti, voi laitteella myös suoraan soittaa tuohon annettuun numeroon. Myös puhelut hätänumeroon ovat edelleen mahdollisia.

Kadonnut-tilan aktivointi myös ottaa välittömästi pois käytöstä kaikki Apple Pay:hin liitetyt maksukortit, kytkee päälle Alhaisen virran tilan akkukeston maksimoimiseksi ja kytkee päältä kaikki muut toiminnot joilla laitteen tietoihin voisi päästä käsiksi, kuten Sirin.

Soita ääni -toimintoa voi käyttää esimerkiksi silloin, kun laitetta ei ole välttämättä varastettu, vaan se on kadonnut, mutta tiedät sen olevan todennäköisesti jossain lähettyvillä. Tällöin, vaikka laite olisi asetettu äänettömälle, laitteen kaiuttimista toistetaan voimakas piippaava hälytysääni, jonka perusteella sen voi yrittää paikallistaa vaikkapa sohvatyynyn alta tai eteiseen unohtuneesta repusta.

Tyhjennä iPhone -toiminto puolestaan nimensä mukaisesti tyhjentää laitteen kaikesta käyttäjädatasta ja palauttaa sen tehdasasetuksiin. Näin laitteen sisältämät tiedot eivät varmasti joudu vääriin käsiin. Tätä tosin kannattaa käyttää vasta aivan viimeisimpänä keinona, mikäli alkaa näyttää todennäköiseltä ettet ole saamassa kadonnutta laitetta enää takaisin, sillä tyhjentämisen jälkeen sitä ei voi enää jäljittää Find My iPhone -toiminnolla. Käytännössä laitteen lukitseminen pääsykoodilla on jo riittävä tae laitteen sisältämien tietojen turvaamisesta, mutta joissain tapauksissa laitteen tyhjentäminen voi antaa tarvittavan mielenrauhan siitä, etteivät tietosi ainakaan joudu vääriin käsiin.

Kaikki edellämainitut toiminnot toimivat vain, mikäli kadonneessa laitteessa on virtaa ja sillä on toimiva verkkoyhteys. Mikäli virtaa tai verkkoyhteyttä ei ole, jäävät nämä toiminnot “jonoon”, ja ne aktivoituvat heti kun laite saa jälleen verkkoyhteyden. Jos Kadonnut-tilan lisäksi valitsee myös vaihtoehdon “Ilmoita kun laite löytyy”, saat sähköposti-ilmoituksen kun laite saa verkkoyhteyden ja on taas jäljitettävissä Find My iPhone -kartalla. Esimerkiksi tiheästi asutuilla kerrostaloalueilla kartan antama sijainti ei välttämättä ole aivan tarkka, mutta antaa kuitenkin hyvän lähtökohdan etsinnöille. Tosin varastettua laitetta ei välttämättä kannata yrittää itse hakea takaisin, vaan varkaudesta on sen sijaan aina syytä tehdä rikosilmoitus.

IMG_0875

Mihin puhelimen sisältämiin tietoihin varas sitten voi päästä käsiksi?

Ennen kuin puhelin katoaa tai varastetaan, moni tuskin tulee ajatelleeksi mitä kaikkea tietoa tuo pieni laite sisältääkään. Mikäli laitteen kadotessa siinä ei ollut asetettu pääsykoodikyselyä päälle, voi kaikkea sen sisältämää dataa lukea kuin avointa kirjaa, mutta laitteen asetuksista riippuen osaan tiedoista pääsee käsiksi ilman pääsykoodiakin, vaikka se olisi asetettu päälle.

Toisin sanoen kaikkeen mihin pääset itse käsiksi suoraan lukitusnäytöltä, pääsee käytännössä myös kuka tahansa muukin. Eli jos olet määritellyt että lukitusnäytöltä pääsee suoraan Ilmoituskeskukseen (Notification Center), Ohjauskeskukseen (Control Center) ja Siriin, ovat nämä toiminnot käytettävissä siis myös väärissä käsissä.

IMG_0886

Siriltä voi esimerkiksi kysyä “Kenen puhelin tämä on?” (Whose iPhone is this?) tai “Kuka olen?” (Who am I?), joihin vastauksena saa puhelimen omistajan nimen ja puhelinnumeron. Siriä voi myös esimerkiksi pyytää soittamaan musiikkia Apple Musicista tai ”soittamaan äidille” (Call mom). Toisaalta tarkempia yhteystietoja kuten sähköpostiosoitetta Siri ei paljasta ilman pääsykoodia tai sormenjälkitunnistusta, eikä sitä voi myöskään pyytää muuttamaan mitään asetuksia taikka käynnistämään ohjelmia.

Kaikki Ohjauskeskuksen toiminnot ovat käytettävissä ilman pääsykoodia, eli taskulampun voi kytkeä päälle, avata laskimen, asettaa hälytyksiä ja herätyksiä, sekä ottaa kuvia tai videota. Sen sijaan jo aikaisemmin otettuja kuvia Ohjauskeskuksen kautta ei pääse näkemään.

Ilmoituskeskus paljastaa sinusta todennäköisesti eniten, mutta tämäkin riippuu asetuksista. Ilmoituskeskus saattaa näyttää esimerkiksi esikatselut viimeisimmistä sähköposteista ja muista viesteistä, yhteenvedon päivän kalenteritapahtumista, sekä tietoja joidenkin kolmansien osapuolten ohjelmista, kuten Evernote.

Mikäli olet Terveys-ohjelman (Health) kautta määritellyt ja ottanut käyttöön hätätilanteessa näytöllä näkyvät SOS-tiedot (Medical ID), myös näihin tietoihin pääsee käsiksi. SOS-tiedoissa saattaa olla listattuna esimerkiksi nimi, syntymäaika, pituus, paino, veriryhmä, allergiat, sairaudet, säännöllinen lääkitys sekä yhteyshenkilö hätätilanteissa. Kaikki nämä lukitusnäyttöominaisuudet ovat valinnaisia ja ne voi kytkeä pois päältä Asetuksista.

IMG_0876

Älä aikaile, nopea toiminta saattaa pelastaa tietosi ja laitteesi!

On siis ehdottoman tärkeää kytkeä Kadonnut-tila päälle mahdollisimman nopeasti huomattuasi laitteesi joutuneen vääriin käsiin. Kadonnut-tilassa kaikki edellä luetellut toiminnot otetaan pois päältä, eivätkä Siri, Ohjauskeskus, Ilmoituskeskus ja SOS-tiedot ole tämän jälkeen enää käytettävissä. Tämän jälkeen laitteella voi enää ainoastaan joko soittaa määrittelemääsi puhelinnumeroon tai hätänumeroon (koskee vain iPhonea) tai sammuttaa siitä virrat.

Mikäli laitteesta loppuu akku tai varas sammuttaa siitä virrat, ei laitetta voi enää paikantaa ja seurata Find My iPhone -toimintoa käyttämällä. Tällöin palvelussa näkyy laitteen viimeinen tiedetty sijainti 24 tunnin ajan, jonka jälkeen laitteen pitää tavalla tai toisella saada verkkoyhteys uudestaan jotta paikannus jälleen toimisi. Verkkoyhteyden palatessa myöskin mahdollisesti “jonoon” jäänyt Kadonnut-tila aktivoituu automaattisesti. Mikäli varas kuitenkin tyhjentää ja nollaa laitteen tietokoneella iTunes-ohjelmassa käyttämällä Palautus- (Recovery)tai ns. DFU-tilaa, ei verkkoyhteyden palautuminenkaan enää tuo laitetta näkyviin Find My iPhone -kartalle. Aktivointilukkoa laitteen tyhjentäminenkään ei kuitenkaan poista, eli ilman oikean omistajan Apple ID -tunnusta laitetta ei voi aktivoida eikä ottaa käyttöön, eli nollattukin laite on varkaalle käyttökelvoton.

Miksi valtuutettu huoltoliike pyytää poistamaan pääsykoodin ja FMI-toiminnon ennen huollon aloittamista?

Monet iOS-laiteviat ovat itse asiassa ohjelmisto-ongelmia. Jotta laitteen komponenttien (kuten kamera, kaiutin, näppäimet ja kytkimet, jne) moitteeton toiminta voidaan todentaa, tulee laitteessa ennen mahdollisia huoltotoimenpiteitä ajaa valmistajan laitteistotestit. Testejä varten teknikolla pitää olla pääsy laitteeseen ja sen toimintoihin, joten tästä syystä pääsykoodi on asetettava pois päältä. Pääsykoodi pitää poistaa myös tilanteissa joissa asiakas haluaa että huolto ottaa laitteen tiedostoista huollon ajaksi varmuuskopiot. Tapaukset joissa ei ole kyse ohjelmisto-ongelmasta eikä vikaa voitaisi korjata jokin komponentti vaihtamalla, vaativat laitevaihdon. Tällainen saattaa tulla kyseeseen niin takuuhuolloissa, kuin takuun ulkopuolisissakin huolloissa.

Koska Aktivointilukituksessa ja Find My iPhone -toiminnossa on pohjimmiltaan kyse varkaudenestojärjestelmästä, on Applen järjestelmä rakennettu niin, ettei huoltoliike pysty edes tilaamaan vaihtolaitetta, mikäli huollettavassa laitteessa on FMI aktivoituna. Tällä ehkäistään tilanteet, joissa varas yrittäisi “huoltaa” lukitun laitteen ja saada siten tilalle uuden lukitsemattoman laitteen. Käytännössä vastaava tilanne on edessä myös silloin kun haluat antaa tai myydä laitteesi eteenpäin. Mikäli Aktivointilukkoa ja FMI-toimintoa ei oteta pois päältä, on laite uudelle omistajalleen käyttökelvoton. Pelkkä laitteen tyhjentäminen ei siis riitä. Tämän takia em. toimintojen poistamiseen tarvittava Apple ID -tunnus salasanoineen tulee pitää hyvässä muistissa! Aktivointilukituksen tilan voit näkee osoitteessa icloud.com/activationlock/.

Nyt olisikin siis hyvä hetki tarkistaa laitteesi asetukset ainakin FMI:n ja lukitusnäyttötietojen osalta, ja että tiedät ja muistat varmasti myös omat Apple ID -tunnuksesi. Mikäli Apple ID -tunnuksesi on esimerkiksi vanhalta työpaikalta saamasi sähköpostiosoite, kannattaa se heti vaihtaa johonkin voimassa olevaan sähköpostiosoitteeseen osoitteessa appleid.apple.com. Samalla voit tarkistaa tai asettaa tunnuksesi salasanan nollaamiseen tarvittavat itse määrittelemäsi turvakysymykset vastauksineen, sekä määritellä tunnukseen jokin toissijainen sähköpostiosoite, johon unohtuneen salasanan nollauslinkki voidaan tarvittaessa lähettää. Mikäli Apple ID -tunnuksen salasana on jo päässyt unohtumaan, voi sen nollata osoitteessa iforgot.apple.com.

Vaikka pääsykoodi, Aktivointilukitus ja Find My iPhone -toiminto voivatkin tuntua hankalilta, ärsyttäviltä ja ehkäpä jopa ikävältä kiusanteolta tuodessasi laitetta huoltoon, ovat ne kuitenkin tarkoituksenmukaisia ja oikein käytettynä tehokkaita työkaluja sinun ja laitteesi turvaksi!